Avantasia – The Mystery of Time (2013)

220px-themysteryoftimecoverAvantasia, het rock-operaproject van Edguyfrontman Tobias Sammet, is met ‘The Mystery of Time’ intussen aan haar zesde full studioalbum toe. Ditmaal wordt het verhaal verteld van een occultist in een behekst dorp die op spirituele zoektocht gaat om het mysterie der tijd te ontdekken. Heavy stuff dus. Gastmuzikanten zijn ditmaal onder andere Joe Lynn Turner (ex-Rainbow), Michael Kiske (ex-Helloween) en Saxonfrontman Biff Byford. Voor het eerst bij Avantasia doet Sammet ook een beroep op een volledig symfonisch orkest, het Deutsches Filmorkester Babelsberg. Eerder was dat orkest ook al te horen op het Edguyalbum ‘Hellfire Club’. Het resultaat is een nog grootser en dramatischer klinkend album.

Het verhaal begint met Spectres en veel dramatischer kan het album alvast niet beginnen. De violen komen ons al direct tegemoet gevlogen, uiteraard onderbouwd door een stevige ritmesectie (Sammet neemt ook op deze plaat de basgitaar voor zijn rekening). Wanneer Sammet begint te zingen is de rockopera pas echt begonnen. Als dit nummer ons zin moet doen krijgen in de rest van het album, is de opdracht dik geslaagd. De eerste zes minuten en tien seconden vliegen voorbij en het enige wat je op dat moment denkt is NOG!

Op het tweede nummer The Watchmakers’ Dream krijgen we Joe Lynn Turner als lead vocalist te horen: het grote verschil met het openingsnummer zijn vooral de prominente aanwezigheid van hammondorgel en dubbele basdrum.

Nu is het tijd voor Black Orchid met de misschien wel meest geanticipeerde gastvocalist Biff Byford. Op zich is ook dit geen slecht nummer maar in tegenstelling tot Sammet slaagt Byford er niet volledig in om helemaal boven het symfonische geweld uit te torenen. Byford zijn vocale kwaliteiten kennende, is dit toch wel een beetje jammer.

Eerder werd al een videoclip gereleased van Sleepwalking, een duet tussen Sammet en Cloudy Yang. Het nummer is veel korter dan bijna elk ander nummer op het album en veel toegankelijker. Het orkest houdt zich min of meer koest en er is misschien zelfs sprake van enig hitpotentieel.

Daarop komt misschien wel het hoogtepunt van het album. Savior in the Clockwork is een episch nummer van meer dan tien minuten. Een korte, rustige intro en daar is die vrolijke dubbele basdrum weer. Net voorbij de helft van het nummer duikt Byford weer op, ditmaal in minder orchestrale omstandigheden, wat gewoon veel beter werkt.

Elk nummer hierna is van een meer dan behoorlijk niveau. Mocht de stem op What’s Left of Me u bekend voorkomen, die is van Mr Bigfrontman Eric Martin. Die herkent u vast nog wel van het nummer To Be with You.

Afsluiten doen we met het nummer The Mystery of Time. Een groter Disney meets heavy metalgevoel zal u niet snel meer krijgen. Op een bepaald moment moet je gewoon aan Music van John Miles denken, willen of niet. Gaat Tobias Sammet er dan niet een beetje over, vraagt u? Misschien wel.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s