Avenged Sevenfold – Hail to the King (2013)

a7xhailtothekingWat is Avenged Sevenfold nog waard zonder de songwriterscapaciteiten van drummer The Rev? Het antwoord krijgen we op ‘Hail to the King’. Met een uitgebreide reclamecampagne werden de fans al lange tijd warm gemaakt voor de nieuwe plaat. Intussen zijn er alweer drie jaren verstreken na ‘Nightmare’. Tussendoor moesten we het stellen met de middelmatige nummers Not Ready to Die en Carry On, die speciaal zijn opgenomen voor de gamefranchise Call of Duty.

“Onze beste plaat totnogtoe”, “we gaan terug naar Black Sabbath en Led Zeppelin”, “fuck”. Dat konden we afleiden uit de interviews naar aanloop van de release van deze plaat. Enkele dagen geleden konden de fans dan uiteindelijk de plaat beginnen streamen via iTunes. En die blijkt inderdaad nogal wat elementen te vertonen die we al ergens gehoord hebben. Het begint al bij de cover, die wel op een heruitgave van ‘Waking the Fallen’ lijkt.

Het geheel begint met Shepherd of Fire, een nummer dat ook al gelinkt wordt aan Call of Duty. We krijgen al direct een idee van wat we verder mogen verwachten. Een melodieus classic metalnummer. Het black albumgevoel is hier niet ver weg. Dan volgt de titelsong en tevens eerste single van het album. De videoclip kregen we al eerder te zien en ook die klonk meer dan veelbelovend. Een riedeltje waar Slash zich niet voor zou schamen, catchy refrein gevolgd door een neo-klassieke gitaarsolo. Dat nieuwe album kan wel wat worden, denk je dan direct.

Derde op de lijst is Doing Time, een no nonsense rocknummer dat wel weggeplukt lijkt van bij Guns n’ Roses. Denk Pretty Tied Up, tot aan de gesproken intro toe. Het nummer erna This Means War is een beetje in het zelfde bedje ziek. Ongelofelijk hoe hard vooral de strofes op Sad But True gelijken. Het refrein is dan weer typisch A7X en wordt ongetwijfeld een hoogtepunt tijdens de tour dit najaar.

Requiem begint met een stukje latijnse zang, laat ons eerlijk zijn, zelfs bij Sabaton was dat al afgezaagd. Voor de rest kan het nummer nochtans alweer bekoren. Het leeuwendeel van de gitaarsolo’s is dik in orde. Daarna krijgen we met Crimson Day de verplichte ballad. Met nummers als Dear God en So Far Away had A7X al meermaals bewezen de kunst van de deemoedige levensliederen meester te zijn, maar deze poging stijgt toch niet boven de grijze middenmoot uit. Het nummer kan maar matig boeien. Zou ik het aandurven om het nummer als “slecht” te bestempelen?

Met Heretic wordt de sound van A Little Piece of Heaven opgerakeld, weliswaar veel minder over the top. Coming Home klinkt typisch voor de richting die de nieuwe Sevenfold uit lijkt te willen. Niet meer die rauwe, duistere metalcorescreams maar ouderwetse melodieuze hardrock.

In Planets zit een duidelijke groove. Het nummer blijft hangen tussen boosaardig en theatraal. Wat die koperblazers daar ineens komen tussen doen weet echter niemand. Het is een beetje hinken op twee gedachten. Met afsluiter Acid Rain krijgen we toch nog een geslaagde ballad. Vooral zanger M Shadows laat zich nog eens helemaal gaan. Niet iedereen heeft het voor zijn typische stemgeluid. Maar wat een strot heeft die man toch.

Op ‘Hail to the King’ zijn de schooljongens uit Huntington Beach volwassen geworden. We horen een ouderwetse hardrockplaat. De stem van Shadows blijft uit duizenden herkenbaar net als het melodieuze gitaarspel van Synyster Gates en Zacky Vengeance. Dat is echter het enige dat nog van de typische A7X-sound overblijft. Waar albums als ‘City of Evil’ of ‘Nightmare’ nog barstten van de spanning is dat hier veel minder het geval. Het geheel klinkt braaf en risicoloos en dat verwachten we niet van A7X. Dat is nu eenmaal het nalatenschap van The Rev.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s