Havok – Conformicide

41327Godzijdank voor jongere bands zoals Havok, die vandaag enthousiast rondkoteren in de uitdrogende thrashmetalverfpot. Met ‘Conformicide’ hebben ze net hun vierde volle schijf uit en de spontaniteit en vooral de woede druipen er nog volop vanaf.

Wie het viertal uit Denver, Colorado een beetje kent, weet dat frontman David Sanchez en co zich niet bezighouden met rijmpjes over de duivel. In plaats daarvan laten ze zich in ware punkstijl volop inspireren door wat er zoal verkeerdgaat in onze hedendaagse maatschappij. Vanaf opener F.P.C. gaan ze – ondersteund door funky basgeluidjes – frontaal de strijd aan met politieke correctheid.

Plots wordt de mayhem echter abrupt onderbroken door een valse nieuwsintro. “Misinformation is a plot”, klinkt het tijdens de single Intention to Deceive. Zoals ook Hyde uit That ’70s Show ons al had proberen aan het verstand te brengen, klinkt het ook bij Havok dat we steeds meer triviaal nieuws krijgen voorgeschoteld en dat de echt belangrijke issues zo op de achtergrond terechtkomen.

Het allerbelangrijkste blijft uiteraard de muziek en ook dat blijkt voorlopig wel snor te zitten. Let bijvoorbeeld maar even op de breakdown vlak voor het chorus van Hang ’em High. Met het meer dan zeven en een halve minuut durende Ingsoc maakt het spontane, krachtige gethrash dan weer plaats voor veel tempowisselingen en opmerkelijk technischere gitaarriffs. Het hoogtepunt zijn dan weer die wisselende gitaarsolo’s.

Tijdens F.P.C. hadden we al funky basgitaarwerk te horen gekregen en Masterplan gaat daar gretig mee verder. Daar heeft de nieuwe bassist Nick Schendzielos uiteraard alles mee te maken. Tijdens de intro van Peace is in Pieces krijgt ook een gitaar de smaak te pakken. Dat nummer wordt overigens spijtig genoeg overheerst door die belachelijke titel die tot vervelens toe herhaald wordt.

Met Circling the Drain zijn we al aan het laatste nummer aanbeland. We krijgen daarin een opmerkelijk cleanere en melodieuzere David Sanchez te horen. De gelijkenis met Mark Osegueda van Death Angel is treffend en net zoals de Filippino-Amerikaan beperkt hij zich overigens beter tot het betere roep- en schreeuwwerk.

Katapulteert Havok zichzelf met deze ‘Conformicide’ van eeuwige belofte tot grote jongen in de metalwereld? Dat zou ik niet durven te stellen. Er staan zeker leuke nummers tussen, maar geen enkel ervan stuwt de plaat echt naar een hoger niveau. Zolang ze hun woede kunnen vasthouden en gezien de huidige maatschappelijke situatie waarin we verkeren zal dat allerminst een probleem zijn, kunnen we hoop blijven koesteren.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s