Zwarte Zondag op de Lokerse Feesten

Qua verscheidenheid kunnen weinig Belgische festivals tippen aan de Lokerse Feesten. De eerste zondag kunnen de metalheads nu al jaren hun hartje ophalen. Ook dit jaar is de organisatie er weer in geslaagd een mooie affiche samen te stellen.

19441914_10155302705663654_7092352025631929003_o

Om echt van een gezellig festival te kunnen spreken, loopt er toch veel te veel volk rond op de kleine parking aan de Lokerse sporthal. Door een speciale aankleding, chillhoek met grasmatten en een sfeervol verlichte hoek met foodtrucks lijkt de organisatie nu toch aan een charmeoffensief te zijn begonnen. Nu enkel nog een vijfduizendtal tickets schrappen.

Los daarvan zijn we uiteraard voornamelijk benieuwd naar wat er op het podium gebeurt. Rond de klok van vier kwam de intusseen welbekende Fleddy Melculy van jetje geven. Belegen hardcore of niet, met zijn grappige bindteksten kreeg hij het publiek wel opgewarmd. Een heerlijk politiek incorrecte Apu van de Nightshop kwam wat Bifirollen uitdelen en daar deed Fleddy nadien wat graag nog wat Lokerse paardeworsten bij. Het publiek bedankte door een hele bakkerij aan brood naar zijn hoofd te keilen. De internettrollen kregen nog Proven van Hatebreed aan zich opgedragen om de laatste noten kwamen er in de vorm van T-shirt van Metallica.

Qua genre pikte de Australische metalcoreband The Amity Affliction in waar Fleddy ons had achtergelaten, weliswaar met een stuk serieuzere teksten. Vocalist Joel Birch leek er niet altijd evenveel zin in te hebben en na de set te hebben afgerammeld trok hij dan ook zonder boe of ba met zijn hele band richting backstage.

Dan waren de Finnen van Apocalyptica op heel wat meer animo te betrappen. Het viertal toert momenteel met de heruitgave van hun Metallicacoveralbum en had ook naar Lokeren een hele hoop classics meegebracht. Met Celloversies van Enter Sandman en Master of Puppets was het uiteraard gezellig binnenkomen. Pas toen de drummer zijn plaats achter de potten, buizen en die ene melkkan had ingenomen, barstte het concert echter helemaal los. Met Orion en Battery kregen we nog wat meer werk vanop ‘Master of Puppets’ voorgeschoteld dan twintig jaar geleden (toen hun eerste album pas in de rekken lag) voorgeschoteld. Een Metallicashow afsluiten, dat moet echter met Seek and Destroy, net zoals de andere nummers op aanvraag van de Finnen zelf, meegebruld door het publiek.

Met de Cavalerabroers wisten we dan weer exact waar we ons aan konden verwachten. Ze hebben hun Return to Rootsshow enkele maanden geleden al eens ten gehore gebracht op Graspop en deden nu nog eens exact hetzelfde, inclusief lauwe Ace of Spadescover aan het einde. Wellicht opnieuw leuk voor de diehards, met dank ook aan het niet aflatende enthousiasme van Max, aan het einde voor de gelegenheid in tenue van Sporting Lokeren. Mensen die niet alle dagen de gehele discografie van Sepultura afgaan, hebben dan weer minder aan twee keer een integrale liveversie van ‘Roots Bloody Roots’. Dan heeft de Braziliaanse band met onder meer ‘Beneath the Remains’ en ‘Chaos A.D.’ nog wel enkele sterkere albums in de kast staan.

We waren intussen aan de grote kleppers toe, want intussen maakte Dave Mustaine zijn opwachting, geflankeerd door zijn trouwe Megadeth-metgezel David Ellefson en de iets nieuwere leden Kiko Loureiro en drummer Dirk Verbeuren die, zoals Mustaine zelf al fijntjes had opgemerkt, een thuismatch speelde. Onder meer Hangar 18, Sweating Bullets, Symphony of Destruction en Peace Sells… But Who’s Buying? werden strak aan elkaar geplakt in een heuse best ofshow. Met The Threat is Real en Dystopia was ook de laatste knaller in cd-formaat met de Megadethstempel op vertegenwoordigd. Met The Mechanix – dat hij ooit schreef tijdens zijn Metallicaperiode en dat door James Hetfield en co werd opgenomen onder te titel The Four Horsemen – leek hij nog even te knipogen richting Apocalyptica. De apotheose was dan weer naar goede gewoonte Holy Wars… The Punishment Due.

De volgende grote klepper (en voor mij de headliner van de avond, met oprechte excuses aan de Marilyn Mansonfans) was Alice Cooper. De peetvader aller shock rockers (en ook van Dave Mustaine, zo had de rosse furie zelf laten weten) viert volgend jaar zijn zeventigste verjaardag en bewees nog maar eens van nog altijd in vorm te zitten. De show laat hij weliswaar meer en meer stelen door zijn begeleidingsband waaronder oudgediende Ryan Roxie en Woman of Mass Distraction Nita Strauss. Enkel zich laten roosteren in de elektrische stoel, opgesloten in een dwangbuis, vervolgens de zuster de strot dichtnijpen, plaatsnemen in de guillotine en occasioneel wat zingen, dat blijft hij wel zelf doen.

Weinig echte verrassingen dus, zoals de fans al hadden gemerkt. Ook qua setlist, met naast ouwe getrouwen Feed My Frankenstein, Ballad of Dwight Fry, Poison en No More Mr Nice Guy ook Paranoiac Personality vanop het nieuwe ‘Paranormal’. Toch was er in de set van net iets meer dan een uur (wat echt wel te weinig is) ook nog plaats voor fraaie versies van Halo of Flies en Only Women Bleed. Hét kippenvelmoment van de avond kwam er echter pas tijdens I’m Eighteen, toen Marilyn Manson zelve al eens onder luid gegil het podium opkwam om mee te zingen, te knielen en zijn peetvaders hand te kussen. Cooper maakte vervolgens met zijn oerklassieker School’s Out een einde aan zijn veel te korte show.

Toch nog even meegeven dat het animo tussen de shows in vakkundig werd verzorgd door Pete Da Bomber van Goe Vur in den Otto, die het zonder zijn zieke kompaan Johnny Jailbait moest stellen. Dat had Fleddy Melculy ons al meegegeven. Judas Priest, Anthrax en Bon Jovi vlogen over het wachtende publiek en werden tot vooraan meegebruld. Overvol plein of niet, sfeer maak je zelf en dat kunnen metalheads als de beste. Nogmaals bewezen.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s